Maske Kullanmanın Cilde Olumsuz Etkisi

Covid-19 pandemisine ilişkin kararlar, sosyal yaşamda koruyucu ekipman kullanımında belirgin bir artışa neden olmuştur. Buna bağlı olarak maske kullanımı sonucunda ‘’maskne’’ denilen bir terim meydana gelmiştir. Maskne, pandemi sırasında gelişen yüz dermatozunu ifade eder. Bireyler, genellikle koronavirüs döneminde yanlış dokuya sahip maske seçimi yapabilirler. Bu seçimler de ileri vadede cilt rahatsızlıklarına sebebiyet verebilir.

Cilt mikrobiyomu, maske takma ile engellenen dış faktörlerden (pH, sıcaklık, çevre vs.) etkilenir. Maske kullanıma bağlı mikrobiyom bozukluğu; akne, seboreik dermatit, perioral dermatit, pityrosporum foliküliti ve rosaceanın oluşumunda rol oynar. (1) Buna bağlı olarak, dermatologlar cilt sağlığına uygun maske kullanımı konusunda üreticileri ve tüketicileri yönlendirebilirler.

Maske Kullanımına Bağlı Cilt Sorunları Neden Olur ?

Maske kullanımına bağlı meydana gelen cilt sorunlarının şu nedenlerden kaynaklandığı düşünülmektedir:

Maske ile kapatılan cilt yüzeyi, bölgenin bakteri yükünü arttırabilir

Maskenin içinde nemli bir ortam oluşturulması sivilceye yatkınlığına sebebiyet verebilir

Maskenin cilt yüzeyine yaptığı baskı ve sürtünme sonucunda hasar alan bölge, nemli ortamla daha kötü bir hale gelebilir.

Maske Tercihi Nasıl Olmalıdır?

%100 pamuk maskeler, cildin bir miktar hava almasını sağladığı için, cilt sağlığı açısından faydalı bir seçimdir. Ancak pamuk maskeler genellikle ‘’yıkanabilir’’ özellikte üretilmektedir. Bu maskelerin günlük olarak temizlenmesi, cilt sağlığının korunması açısından önemlidir. Sıklıkla tercih edilen cerrahi maskeler ise mutlaka kullan-at şeklinde kullanılmalıdır. Aksi takdirde çeşitli cilt rahatsızlıklarına bir zemin hazırlayabilir.

Maske Kullanımına Bağlı Cilt Sorunlarını Nasıl Giderilir ?

Maske kullanımı, her bireyde aynı cilt sorunlarına sebebiyet vermeyeceği gibi tedavi yöntemleri de aynı adımları içermez. Bu doğrultuda, rahatsızlık duyduğunuz cilt sorunu üzerine bir dermatoloğa başvurabilir, maskenin olumsuz etkilerinden korunmak adına bilgi alabilirsiniz. Ancak, her bireyde cildin düzenli olarak yağ bazlı ve su bazlı temizleyicilerle temizlenmesi, bölgede bakteri oluşumunu önemli ölçüde engelleyecektir. Cilt bakımı konusunda cildin pH’ına aykırı ürünler seçmek de cilt dokusunu bozan etmenlerden biridir.

Maske Kullanımına Bağlı Kaşıntı

Yüz maskelerinin kullanımına bağlı kaşıntı hakkında çok az şey bilinmektedir. Bir internet anketi üzerinde gerçekleştirilen çalışmada; 1.393 maske kullanan kişi arasından (%60,4) 273’ünün (%19,6) kaşıntı yaşadığı sonucuna varılmıştır. Hassas cilt ve atopik yatkınlığı olan deneklerin yüz dermatozları (akne, atopik dermatit veya seboreik dermatit) kaşıntı gelişimi açısından daha yüksek risk altındadır. (2)

Maskenin Cilde Olan Olumsuz Etkisi Nasıl Engellenir ?

Cilt sağlığının korunması için özel olarak düşünülmesi gereken husus, sağlıklı cilt mikrobiyomunu korumaya yönelik olmalıdır. Bunun için cilt mikrobiyomunu korumaya yardımcı reçeteli temizleyiciler ve nemlendiriciler bulunur.

Maskeye bağlı cilt problemlerinin önüne geçmek için şu hususları dikkate almanız gereklidir:

• Ağız hijyeninizi koruyun
  • Cilt yüzeyini cildin pH düzeyine uygun temiz içerikli bir ürün ile temizleyin
  • Yüz maskesi takmadan bir saat önce temiz bir cilde nemlendirici uygulayın
  • Maske bulunduğu alanda sürtünmeye neden oluyorsa silikon bazlı koruyucu bant uygulayın
  • Maskenin çok sıkı ve bol olmadığından emin olun
  • Maske altındaki basıncı azaltmak ve nem birikimini önlemek için risksiz ortamlarda maskeye hava takviyesi verin.
  • Cildinizin nemini dengelemesi için su tüketiminize dikkat edin.

1. Teo, Wan-Lin. "Diagnostic and management considerations for "maskne" in the era of COVID-19." Journal of the American Academy of Dermatology vol. 84,2 (2021): 520-1.
  2. Szepietowski JC, Matusiak L, Szepietowska M, Krajewski PK, Bialynicki-Birula R. Face Mask-induced Itch: A Self-questionnaire Study of 2,315 Responders During the COVID-19 Pandemic. Acta Derm Venereol. 2020 May 28;100(10):adv00152. doi: 10.2340/00015555-3536. PMID: 32449781.