Egzama Rahatsızlıkları

Çoğunlukla egzama olarak bilinen atopik dermatit; bozulmuş epidermal (derinin en dış tabakası) bariyer fonksiyonu, kaşıntı ayrıca gıda ve çevresel alerjenlere karşı duyarlılık ile karakterize bir kronik cilt rahatsızlığıdır. (1) Hemen hemen her yaş aralığı ve cinsiyette görülebilen egzamanın herhangi bir zamanda etkisini artırması, kişilerin yaşam kalitesini olumsuz yönde etkiler Ayrıca egzamanın birden fazla sebebi ve türünün olması, diğer deri rahatsızlıkları ile karışmasına sebebiyet verebilir. Bu sebeple egzamanın tanı ve tedavisinde uzmanlık şarttır.

Egzama (atopik dermatit) tanısında genellikle bir laboratuvar testine ihtiyaç duyulmaz. Bunun yerine doktor muayenesi ile cildin incelenmesi ve hasta öyküsünün değerlendirilmesi tanı için yeterli olacaktır. Fakat, gıda alerjisi gibi durumlardan şüphe duyulduğunda, doktor kararınca birden fazla test yapılabilir.

Egzama Belirtileri Nelerdir ?

Halk arasında oldukça yaygın olarak görülen ve dermatoloji kliniklerine en sık başvuru sebebi olarak bilinen egzama belirtileri, kişiden kişiye büyük ölçüde farklılıklar göstermektedir. Egzama belirtileri şunları içerir:

• Cilt kuruluğu
  • Özellikle gece meydana gelen şiddetli kaşıntılar
  • Vücudun bazı bölgelerinde kaşıntıya bağlı kalınlaşmış deri
  • Boyun, dirsek, üst göğüs, ayak bilekleri, diz kıvrımının arka kısmı ve koltuk altı gibi bölgelerde pembe, kırmızı ve kahverengi renklerde görülen yaralar
  • Kabuklanabilen kabarcıklar

Egzamanın Bir Tedavisi Var Mı ?

Kronik bir rahatsızlık olarak bilinen egzamanın kontrol altına alınması uzun zaman alabilir ve bu süreçte birçok tedavi yöntemini denemeniz gerekebilir. Ancak, bahsedilen tedavi süreci başarılı olsa dahi, egzamanın tekrar oluşmayacağı kesin değildir. Ayrıca egzama rahatsızlığını kontrol altına almak adına erken tanı oldukça mühimdir. Bu süreçte, doktor kontrolünde yapılacak düzenli nemlendirme ve bakım önerileri ile tedavinizi daha etkin kılabilirsiniz. Egzamanın şiddetlendiği durumlarda ise oral ilaç tedavisine ihtiyaç duyulabilir.

Egzamanın Türleri Nelerdir ?

Egzamanın 7 farklı türü vardır:

1. Atopik Dermatit (AD)

Atopik dermatit, genetik ve çevresel faktörlere bağlı olarak gelişen kronik bir cilt rahatsızlığıdır. Atopi kelimesi; kronik dermatit, saman nezlesi ve astım gibi durumlarla ilişkilendirilen bir tür alerjik duyarlılığı ifade eder. Daha çok bebeklik ve çocukluk döneminde karşılaşılır ve ilerleyen zamanlarda kendiliğinden kaybolabilir.

1. Seboreik Dermatit

Seboreik dermatit, sebore ifadesinden de anlaşılacağı üzere yağlı cilt zemininde gelişen bir cilt rahatsızlığıdır. Derinin pul pul dökülmesi şeklinde ilerleyen rahatsızlık sıklıkla; kaş, saç derisi, burun kenarları, alın ve kulak içerisinde görülür. Kronik bir rahatsızlıktır fakat nadiren de olsa kendiliğinden iyileşebilir. Nedeni tam olarak bilinmemekle birlikte stres ve genetikten şüphe edilir.

1. Kontakt dermatit

Temas dermatiti olarak da bilinen kontakt dermatit, cilde temas eden bir maddenin deride meydana getirdiği etki olarak bilinir. Kontakt dermatitin tedavisinde bazı nemlendiriciler ve doktor kontrolünde kullanılan kortizonlu kremler etkili olabilir. Fakat, tedavi etkin olsa bile uzun süre dayanabileceği belirsizdir.

1. Dishidrotik Egzama

Pomfoliks olarak da adlandırılan dishidrotik egzama, el egzamaları içerisinde sınıflandırılır. Özellikle avuç içi, ayak tabanı, el ve ayak parmaklarında küçük su kabarcıkları şeklinde görülür. Nedeni tam olarak bilinmemekle birlikte, diğer egzama türlerinde olduğu gibi genetik ve çevresel faktörlerin rol oynadığı düşünülür. Tedavisi, el ve ayak derinin kalın olması ayrıca bu bölgelerin ter bezlerinden zengin olması sebebiyle diğer türlere göre daha zordur.

1. Nümerik Egzama

Ciltte beyaz köpüğü andıran kabarcıklara sebep olur. Bu lekeler genellikle kaşıntılı ve iyi huylu olarak tanımlanır. Diğer egzama türlerinde olduğu gibi topikal merhemlerle kontrol altına alınabilir fakat tedavinin kalıcılığı belirsizdir.

1. Staz Dermatiti

Variköz egzama olarak da bilinir. Alt ekstremitelerde (kalçadan aşağısı) deri altı kanama, kaşıntı, ödem ve kızarık olarak belirti gösterir. Venöz yetmezliğin erken bulgusunda önemli bir rol oynar. Oluşma nedeni ise bacaklarda toplar damar yetersizliğine bağlı gelişen rahatsızlıklardır.

1. Nörodermatit

Liken simpleks olarak da bilinen nörodermatit; kaşıntıyla seyreden ve buna bağlı olarak deride pullu doku meydana getiren kronik bir cilt rahatsızlığıdır. Doktor kontrolünde yapılacak uygun tedavi yöntemleri ile egzama türlerini kontrol altına alarak yaşam kalitesini arttırmak mümkündür.

1. Sohn A, Frankel A, Patel RV, Goldenberg G. Eczema. Mt Sinai J Med. 2011 Sep-Oct;78(5):730-9. doi: 10.1002/msj.20289. PMID: 21913202.